Vitaminok és ásványi anyagok

A vitaminoknak és ásványi anyagoknak meghatározó szerepük van szervezetünkben, hatással vannak a hormonháztartásunkra is. Bár a legjobb volna ezeket természetes formában, élelmiszerekkel bevinni, sajnos ez nem mindig sikerül. Az alábbi listában szereplő vitaminok és ásványi anyagok pótlása hasznos lehet szénhidrátanyagcsere zavar, hormon problémák, illetve várandósság esetén is.

Milyen vitamint/ásványi anyagot pótolj, ha anyagcsere zavarod, hormonháztartásbeli problémád van?

E-vitamin: Zsírban oldódó vitamin, erős antioxidáns! Segít az érelmeszesedés megelőzésében, a sejtek regenerációjában, hiányában gyakrabban fordul elő vetélés nőknél, férfiaknál terméketlenséghez vezethet a hiánya.

Jód: Nagy szerepet játszik a pajzsmirigyhormon termelésében, befolyásolja a növekedést, az idegrendszer működését. Autoimmun pajzsmirigybetegség esetén viszont nem javasolt szedni!

Szelén: A pajzsmirigy működését támogatja, fontos antioxidáns. Férfiak termékenységét fokozza, növeli a spermaszámot, javítja a libidót. Nőknél hiánya növeli a vetélés kockázatát, és csökkenti a teherbeesés esélyét.

Cink: Az egészséges, szép hajért, körömért, bőrért felelős. Cinktartalmú készítmények eredményesek a pattanásos, aknés bőr kezelésében. Antibakteriális hatású, segíti a sebgyógyulást. A cink létfontosságú szerepet tölt be a vércukor szabályozásában, szerepe van az inzulin térszerkezetének kialakításában, szabályozza a hormonok szintézisének folyamatát. Az egészséges spermiumok kialakulása szintén cinkhez kötött.

Inozitol: (B8-vitamin) Az inozitol érzékenyebbé teszi az inzulinreceptorokat az inzulinnal szemben. IR/PCOS esetén különösen javasolt a szedése.

D-vitamin: A D-vitamin nem csak vitamin, hanem egy hormon. Szükséges a csontképzéshez, de a kutatások alapján D-vitamin hiány esetén nagyobb a cukorbetegség és a rák kialakulásának kockázata. Hatására a menstruációs ciklus rendszeresebbé válik, a termékenység javul. A lakosság nagy része D-vitamin hiányos.

Magnézium: Részt vesz a fehérjék, zsírok, szénhidrátok anyagcseréjében. Nélkülözhetetlen az izomzat és az idegrendszer megfelelő működéséhez, fontos szerepet játszik a szív munkájában. Hozzájárul a csontok, fogak egészséges állapotának megtartásához. Sportolóknak kifejezetten javasolt rendszeresen pótolni. Növeli a szervezet stressztűrő képességét és a legújabb kutatások szerint még a memóriára is jó hatással van.

Króm: A vércukorszint szabályozásában nagy szerepe van, elősegíti az inzulin működését, csökkenti a cukorbetegség kialakulásának kockázatát. Segíti az aminosavak beépülését, meggyorsítja a fehérjeszintézist.

Koenzim Q10: Az egészséges szívműködésért felelős. Javítja a fizikai terhelhetőséget, sportolóknak, fogyókúrázóknak különösen ajánlott. Anti-aging vagyis öregedés lassító vegyületként is számontartják.

Folsav: (B9-vitamin) Várandósság esetén különösen fontos, a növekedő magzat gerincében az idegcső záródásáért felelős. Segíti a vas és a B12 vitamin felszívódását.

B12-vitamin: Kizárólag állati eredetű termékekben található meg, ezért vegán táplálkozás esetén szükséges pótolni. Nélkülözhetetlen szerepe van az agy és a központi idegrendszer működésében, illetve a vérképzésben.

(A folsav és a B12-vitamin felszívódását gátolja a metformin, így időnként mindenképpen ellenőrizzük a szintjét és pótoljuk ha szükséges.)

Az adagolást semmiképpen se önmagunknak határozzuk meg, hanem mindig beszéljük meg a kezelőorvosunkkal.

Az egészséges táplálkozás részeként fogyasszunk sok rostot. Viszont a rostok számos ásványi anyag és vitamin felszívódását gátolják, így érdemes ezeket a gyógyszereket éhgyomorra vagy két étkezés között bevenni.